Видання Львівської єпархії Української Православної Церкви |
|
|
ЩО ТАКЕ СВЯТІСТЬ?- те, що й обраний, істинно віруючий, обраний на служіння і славослів'я Богу; - який живе за правилами, продиктованими вірою; - угодник Божий, удостоєний вічного блаженства. Приналежність до лику святих завжди розглядалося церковною свідомістю як факт прояву в Церкві святості Божої, посередником якої є подвижник благочестя. Свідченням такої святості є: 1. Віра Церкви в святість подвижників як людей, що догодили Богу і послужили пришестю на землю Сина Божого і проповіді Святої Євангелії (на підставі такої віри прославилися праотці, отці, пророки і апостоли). 2. Мученицька смерть за Іісуса Христа чи знущання за віру Христову (так в Церкві прославлялися мученики і сповідники). 3. Чудеса, що чиняться святими по його молитвах або від їх чесних останків - мощей, як найбільший доказ святості покійного, на дію в ньому і через нього Божественної благодаті. Руська Церква завжди надавала великого значення нетлінності мощей. 4. Високе першосвятительське і святительське служіння Церкві. 5. Великі заслуги перед Церквою і народом Божим. 6. Доброчесне, праведне і святе життя. Нерідко свідченням святості праведника було велике шанування його народом, іноді ще й при житті. Після смерті подвижника тими християнами, що почитали його, складалася йому служба, тропар і кондак, писалася ікона і житіє. В основі такої шани завжди лежала Вища допомога людям від подвижника; проте через відсутність записів про такі чудеса, Церква могла канонізувати праведника на підставі великого шанування його народом. В XVII столітті причиною істинної святості признавалися: Православ'я бездоганне; слідування всім чеснотам, які допомогли відстояти віру навіть до крові; явлення Богом надприродних знаків і чудес. При різноманітті причин і основ канонізації святих одне залишалося незмінним: всяке прославляння святих є явищем святості Божої, яке завжди чиниться по волі самої Церкви. Лики руських святих: Рівноапостольні - особливо сприяли поширенню християнства Благовірні - святі правителі, князі, що прославилися своїм благочестям, милістю і турботою про зміцнення християнської віри. Святителі - патріархи, митрополити, архієпископи і єпископи. Преподобні - святі, що подвизались в чернецтві. Мученики і мучениці - святі, що постраждали за Христа. Священомученики - мученики з дияконів, священиків і архієреїв. Преподобномученики і преподобномучениці - мученики з ченців і черниць. Сповідники - що страждали за Христа, але залишилися живими. Праведні - святі, що жили в миру. Юродиві, блаженні - зовнішнім безумством прикривали духовну висоту. |