З УСЬОГО СВІТУ...
НАМІР КОНСТАНТИНОПОЛЬСЬКОГО ПАТРІАРХА ВАРФОЛОМІЯ
Останнім часом державна адміністрація активно втручається в церковне життя з наміром домогтися об'єднання канонічної Української Православної Церкви з розкольниками-автокефалістами. В інтерв'ю київській газеті “День” віце-прем'єр українського уряду Жулинський повідомив, що він провів на цю тему переговори з Константинопольським Патріархом Варфоломієм. За словами Жулинського, Патріарх Варфоломій оголосив про свій намір очолити “примирення” і навіть визнав в існуючому сані всіх розкольницьких лжеархієреїв. Патріарх Варфоломій також оголосив про намір провести на Україні “Всеправославний собор”, який, на його думку, повинен обрати Патріарха Київського, після чого стамбульський Першоієрарх обіцяв дарувати Українській Церкві автокефалію. Якщо, подана Жулинським, інформація відповідає дійсності (а сумніватися в правдивості державного діяча важко), то мова йде про недопустиме порушення канонів і цинічне використання української проблеми для досягнення противної духу Православ'я мети - утвердження гегемонії Патріарха Варфоломія в православному світі і створення “східного папства”.
ІНТЕРНЕТ, “РАДОНЕЖ”
Спроби об'єднати канонічну Українську Православну Церкву з розкольниками: з так званим “Київським патріархатом” і так званою “Українською автокефальною православною церквою” додали впевненості розкольницькому лжепатріарху - анафематствованому розстризі Філарету Денисенку. Він заявив, що розраховує наприкінці серпня скликати “Всеукраїнський собор”. На ньому, на думку Філарета, має бути обраний єдиний Патріарх Київський, якого обіцяв визнати Варфоломій Константинопольський. Після цього, за словами Філарета, в Москві повинен відбутися Архієрейський собор, який “буде вирішувати долю автокефалії Української Православної Церкви”. Денисенко говорить про це з такою впевненістю, начебто, як і раніше залишається Постійним членом Синоду, зрадженої ним, Руської Православної Церкви. Ще Філарет заявляє, що Московська Патріархія гальмує процес надання автокефалії Українській Церкві, хоча в дійсності переважна більшість православних віруючих України не бажає ніякої церковної самостійності, боротьба за яку цілком інспірована політиками.
ІТАР-ТАРС / РАДОНЕЖ
ЗАГОСТРЕННЯ В КРИМУ
12 липня, в знак протесту проти “незаконних” дій Української Православної Церкви, духовний керівник мусульман - муфтіят Криму оголосив про намір вийти зі складу кримської міжконфесійної ради “Світ - дар Божий”. Обурення мусульман викликане встановленням Сімферопольською і Кримською єпархією Української Православної Церкви хрестів в населених пунктах півострова. Не подобаються їм і щити з написом “Крим - колиска Православ'я”, встановлені на узбіччях магістральних автодоріг. На їх думку, керівництво автономії, заохочуючи будівництво культових споруд Православної Церкви, демонструє байдужість до мусульманських пам'ятників історії і архітектури. “Це - говориться в заяві муфтіяту, - знущання над релігійними почуттями корінного населення півострова”. Висунуто вимогу припинити встановлення релігійних монументів і стендів на території Криму і демонтувати вже встановлені “незаконні споруди”. Події розгортаються за планом, наміченим на зустрічі голови кримсько-татарського меджелісу Мустафом Джемілевим з Філаретом, з метою усунути Українську Православну Церкву з Криму. Саме на цій зустрічі лідер татар висловив незадоволення “з приводу спроб Кримської єпархії перетворити півострів в “колиску Православ'я”. У свою чергу Філарет назвав дії Української Церкви “провокаційними стосовно інших релігійних общин”. Погодившись з співрозмовником, М. Джемілев висловив “припущення”, що найближчим часом муфтіят виступить з протестом і вийде з міжконфесійної ради.
ІТАР-ТАРС
ПРАВОСЛАВНІ МЕШКАНЦІ КРИМУ ПРОТИ ПРИЇЗДУ ФІЛАРЕТА
23 червня православні віруючі Криму спробували заблокувати сімферопольський аеропорт, щоб не пустити в Крим лжепатріарха Філарета Денисенко. Сутичок при цьому не було. Філарета, минаючи пікет, вивезли з аеропорту. 24 червня він відвідав молодих офіцерів військово-морських сил України. У зв'язку з приїздом Філарета єпархіальна рада Симферопольсько-Кримської єпархії Української Православної Церкви звернулася до жителів Криму з застереженням - “не впасти в гріх духовного спілкування з розкольником”. У зверненні вказується, що Філарет порушив церковні канони, утворивши т. зв. “Українську православну церкву Київського патріархату”, тобто учинив гріх розколу, за що був позбавлений духовного сану і підданий анафемі Православною Церквою.
ІТАР-ТАРС
Радіоцерква, 9 травня, 2000 р.
За допомогою, керованого роботом, підводного човна в Червоному морі на глибині 600 метрів були знайдені колеса, осі та інші уламки, щонайменше, 500 древніх колісниць. Йорданський археолог д-р Моаммар Єль-Назир, що зробив це відкриття, говорить, що колісниці були перекинуті і розбиті на куски так, ніби їх накрила величезна хвиля. Аналіз зроблених знімків показав, що колісниці дуже схожі на ті, які зображувалися єгипетськими митцями в період виходу євреїв з Єгипту.
Shepherd (UK), May 2000
Відповідно до рішення Синоду Сербської Православної Церкви від 15 березня ц.р. до Причастя не будуть допускатися лікарі і медичні працівники, що приймали участь у виконанні абортів.
Die Presse (В1на), 18.05.2000 р.
По всій Греції пройшли багатотисячні демонстрації кліру і мирян Елладської Православної Церкви проти плану соціалістичного уряду Симитиса скасувати у паспортах графу - “віросповідання”, що заповнювалася добровільно. В недільній проповіді Apxiєnископ Христодул Афінський назвав режим Симитиса “скаженими псами, що рвуть тіло Церкви”.
Релігія і право. № 1, 2000 р.
Польський націоналіст Казимир Світонь, який очолив в 1998-99 р. кампанію по встановленню хрестів біля стін колишнього концтабору Освенцім, засуджений до шести місяців умовного позбавлення волі за “розпал расової ворожнечі і образу депутатів парламенту”. Конфлікт почався після того, як ряд впливових єврейських організацій стали домагатися перенесення від стін табору хреста, встановленого в пам'ять про відвідини цього місця скорботи папою Іоаном Павлом II.
Orthodox Outlook (UK), April 2000
В травні 1999 р. святий Кінот гори Афон (Рада всіх монастирів Афону, найвищий орган влади на півострові - Ред.) звернувся з листом до Константинопольського naтpiapxа Варфоломія, в якому висловлює жаль з приводу екуменічного курсу патріархії у відношенні до Ватикану.
Aamun Koitto, No 4, 2000
Представники різноманітних християнських деномінацій 19 січня ц.р. зібралися у Ватикані за запрошенням керівництва римо-католицької церкви. Офіційний часопис Фінської Православної Церкви (ФПЦ), звідкіля взято це повідомлення, позитивно оцінює зустріч у Ватикані, мета якої об'єднати всі християнські деномінації в одну церкву. Офіційний представник ФПЦ apxієпископ Іоан під час екуменічного богослужіння читав молитви і Євангеліє.
Touchstone, March 2000
У США, митрополит Ісайя Константинопольської Патріархії і католицький архієпископ Чарльз Чапут, в рамках проведеного ними екуменічного діалогу, обмінюються взаємними відвідинами храмів під час богослужіння. 5-го грудня 1999 р. митр. Ісайя вперше проповідував в католицькому соборі м. Денвера, шт. Колорадо. На черзі проповідь католицького архієпископа в православному соборі. Під час меси, в момент “перетворення дарів”, митрополит Ісайя зняв клобук у знак визнання цим дійсності таїнства Євхаристії в католицькій церкві. У своїй проповіді він говорив про те, що Спаситель позбавив усіх людей від необхідності перебування в пеклі.
Christian News, May 8, 2000
У ході християнсько-єврейських відносин “Церква Швеції” (лютерани), до якої належить більшість населення, проводить чистку богослужбових книг на предмет усунення “антисемітських місць”.
Релігія і право. № 1, 2000 р.
Уряд Великобританії розглядає питання про те, щоб офіційно перестати пов'язувати прийняте літочисленння з Різдвом Христовим. Британські міністри вважають це “недоречним у плюралістичному товаристві” і пропонують замінити абревіатури AD (Anno Domini - Літо Господнє) і ВР (Before Christ - до Христа) (по нашому “від Р.Х. та до Р. Х.” Ред.) більш “нейтральними” СЕ (Common Era - загальна ера) і ВСЕ (Before Common Era - до загальної ери). Ця реформа, без сумніву, нагадує більшовицьку реформу календаря. Пропозиція міністрів поки що викликала протест з боку багатьох британських християн, як католиків, так і протестантів.