Світло Православ'я
    Видання Львівської єпархії Української Православної Церкви
 

Інтернет-версія газети
"Світло Православ'я"

Архів номерів

  
№6 (80)  2001 р.

Анонс номера

Зміст номера:

Слово на свято Сходження Святого Духа

"Ближче до Папи – ближче до Бога"?

День Святого Духа

Що таке святість?

Звичаї перших християн. Зібрання християн

Поради віруючого лікаря

Берлінська стіна в Україні

Дитяча сторінка
Преподобний Левкій, юний ігумен

На допомогу вчителю "Християнської етики"
Мета і засоби

Вартість абрикосової кісточки, (або за що просив вибачення Папа)

Правда про Фатіму

Що ви знаєте про Католицизм?

Католики вже давно піддали нас анафемі

"Київ бомбили, нам оголосили..."

З усього світу...

 
 
 

Газета
"Світло Православ'я"

Засновник і видавець:
Львівське єпархіальне управління Української Православної Церкви.
Реєстраційне свідоцтво
КВ-975.
Виходить з 1.01.1994р.

Редакційна рада:
протопресвітер Василій Осташевський,
священик Андрій Ткачов,
Анатолій Шевченко,
Оксана Жаборинська

Адреса редакції:
79008, м. Львів,
вул. Короленка, 3.
а/с 1352

Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
tarasiy@compclub.lviv.ua
 


 

Львівська єпархія
Української Православної Церкви

Інтернет-версія газети `Віра і культура`
 
Спілка Православної молоді України (UKRAINIAN ORTHODOX YOUTH FELLOWSHIP)
 

 
    

ДЕНЬ СВЯТОГО ДУХА

“І треба ж - в таку рань і вже п'яні” - почули апостоли в день П'ятидесятниці від ієрусалимської юрби. В той день вони дійсно поводились дивно. Ніби забули рідну арамейську мову і вимовляли якісь дивні звуки, що можна було б прийняти за іноплемінні мови, але всім у Єрусалимі було відомо, що учні Іісуса далекі від книжності і вченості. В їх очах і жестах, словах і інтонації вчувалася незвична сила і рішучість (а в Єрусалимі добре пам'ятали, що саме цього і не проявили супутники Іісуса в ніч Його арешту). Тепер їх обличчя виражали нестримну радість (а жителі святого Граду ще пам'ятали цих людей розгубленими і в сльозах - а ще й двох місяців не минуло, як вбили їхнього Вчителя, і разом з Ним всі їх надії). І так не в'язалася ця несподівана радість з тими журними спогадами... Ні. Так вплинути на цих, загалом, цілком благочестивих і стриманих людей могло тільки понад міру випите вино, щоб залити своє горе...

Але, як часто буває, навчена життєвим досвідом юрба виявилася неправою. Вино будь-якої якості і кількості не може проникнути в ту глибину людського серця, звідки променіла апостольська радість в день П'ятидесятниці. Людина, створена Духом Творця за образом Творця, незбагненна і непроста. І в кожної є настільки потаємні закутки, куди навіть їй самій нелегко проникнути. Є в людській душі і потаємні струни, видобути звук з яких не може ні сама людина, ні щось інше, що з повсякдення нашого може торкнутися їх. Ті струни, що ще на початку вклав нам Бог, які зазвучать в повну силу радістю, коли відвідуємо Рідну домівку. Інколи вітерець з Горньої Нашої Вітчизни змусить їх легенько відізватися - і тоді народжується музика Рахманінова, і вірші Пушкіна... Навіть і тоді, коли людина намагається переконати саму себе, що й душі в неї, взагалі, немає і бути не може, - народжується почуття радості, що світ це не тільки хаотичне зчеплення атомів. І поступово свідомість цього міцніє, переростає в “постійне почуття, що наші дні - це тільки кишенькові гроші, гроші, що дзвякають в темноті, а існує капітал”, з якого ще при житті можна “одержати проценти в формі снів, сліз щастя, далеких вершин” (Володимир Набоков).

Але те, що трапилося з апостолами в той День, було більшим за звичайне чудо. Цих струн вперше торкнулася не відлуння, не подих вітерцю, але рука самого Творця і Художника Всесвіту. З початку Буття в кожній людині є горниця, про яку сказав Христос: “Ми прийдемо до нього і оселю сотворимо у нього” (Ін. 14. 23). І ось тепер, після того, як Син Божий вирвав людину з-під влади смерті, після того, як Кров Христа очистила його від скверни, Троїця входить в серце людини: людина стала вмістилищем Духа.

Власне, це і є день народження Церкви. Коли Христос вимовляв Нагірну проповідь - навколо нього ще не було Церкви, але стояли ті, хто були лише учнями і послушниками. Коли Він в ніч Своїх страждань пропонував апостолам Чашу Нового Завіту - навколо Нього були ті, кого Він, відтепер, називає вже не “рабами”, але “братами” - і тоді це ще не було Церквою. Коли Він воскрес - і тоді вони ще не зрозуміли, яке значення для їх власного життя і душ має той факт, що їх Вчитель покинув Свою могилу. Але тільки в день Зішестя Святого Духа вони стали Церквою. Відтепер - той Дух, що живе в Предвічному Синові Божому, перебуває і в них самих. Відтепер вони самі - Тіло Христове... Не ззовні, не як учні або спостерігачі. Їм відкрита тайна Сина Божого. Тепер - це і їх власна таємниця, точніше, тепер - це вже таїнство їх власного життя.

Тепер вони можуть виконувати завіт Любові не тому, що їм так наказали, не з послуху чи страху. Тепер їх серця б'ються в ритмі тої Любові, що колись затеплила міріади сонць і світил. Христос лишив після себе не пропаганду моралі і не збірник творів. Мабуть, не можна, навіть, сказати, що Він залишив після себе учнів. З людьми на землі Він лишив назавжди Самого Себе, Свою Божественну сутність, а Собою людську природу Він возніс на небеса. Він у світі людей лишив Дух Свій, Він лишив - Церкву. Ту Церкву, таємницю буття якої чудово розкрив російський слов'янофіл і богослов минулого століття Олексій Хом'яков, що вбачав у Церкві єдність людей, що добровільно наслідують благодать Божу.

Отже, сьогодні - День нашого Народження.

У цей День апостоли говорили з горньої глибини серця кожної людини, що тужить за Словом і жадає прийняти Духа Святого. Тому їх слова були зрозумілі всякому, в кому живе це прагнення, незалежно від того, якою мовою він, зазвичай, розмовляє. І тому такі слова були незрозумілі тим, хто звик жити поверхнево. Чудо П'ятидесятниці не пов'язане з лінгвістикою. Апостоли говорили не єврейською чи грецькою, не татарською і не російською. Вони говорили просто - людською мовою. Мовою горньої глибини серця.

Ось на цій мові випадає і нам вчитися говорити впродовж всього нашого життя. І граматичною помилкою тут буде гріх, холод серця і відчуженість. Легко заплутатися в дієвідмінах і узгодженнях. Як поєднати, наприклад, наші правди з Істиною? “Я знесилив себе власними малими правдами і жадаю Істини”, - так якось сказав про себе один молодий талановитий журналіст, товариш Марини Цветаєвої і спадкоємець доблесного аристократичного роду. Він пішов на Афон і замість титулу “князя Шаховського” здобув ім'я “монаха Іоана”. Він вірно розібрався в граматиці буття.

В свій час я був свідком і учасником начебто непомітної, але разом з тим дуже небезпечної помилки. Це було на 40-ий день вбивства монахів в Оптиній пустині. Ця подія набула значного розголосу серед православних. Люди, що приїжджають в Оптину, найперше просять показати дорогу не до могили преподобного старця Амвросія, а до свіжих горбиків новомучеників. Але в цей, сороковий день, коли за традицією Церкви чиниться найзначиміша пам'ять за покійних, в Оптиній пустині було порожньо, пекельно порожньо... Було декілька прочан. Було кілька людей, що приїхали в Оптину для того, щоб охреститися. Але не було жодного приїжджого монаха, єпископа, священика, семінариста... Як і тоді, коли не було постійних відвідувачів “патріотичних” мітингів, учасників гнівних прес-конференцій, коли йшла мова про “розгул сатанізму”. Тих, хто голосніше за всіх демонстрував своє обурення вбивством, вимагав і закликав всіх до відповіді і натякав на те, що при теперішньому “режимі” інакше і бути не може.

Вони використали смерть монахів як козир у своєму політичному пасьянсі - але не приїхали до їх могил... Це і є та помилка, від якої нас повинен був вберегти дар П'ятидесятниці. Біль людини і віру Церкви не варто використовувати як спосіб в занадто вже земних іграх... Коли Авраама Лінкольна запросили помолитися за те, щоб Бог прийняв сторону північної армії у громадянській війні, Лінкольн відповів: “Набагато важливіше, щоб жителі півночі молили Бога за можливість завжди бути на боці Бога”.

Помолимося і ми сьогодні, щоб Русь стала на сторону Бога - Розп'ятого заради нас і заради нас Воскреслого.

Помилки ж у духовному правописі ми робимо і бачимо, що занадто часто. Наприклад, коли духовні дари бажаємо поставити на службу нашим життєвим інтересам. Коли заходимо в Храм і випрошуємо екзаменаційну оцінку Зверху: більшу пенсію, зцілення. Будь-яке молитовне прохання - благо. Але Дух не може зійти на залікову чи пенсійну книжку. Він може ввійти тільки в серце. Ось це серце і просить Творець у людини: “Сину, довір Мені твоє серце!”. Це не від ревнощів або суворості Бога. Просто в Нього є тільки один Дар, що Він може подарувати нам: Самого Себе і цей дарунок можна прийняти тільки серцем. Чи вмістимо ми?

І якщо, згадавши Бога, ми просимо: так і так, Ти нам потрібний і я спробую полюбити Тебе, але зараз, зараз мені дуже терміново потрібно ось це - ми робимо фатальну помилку. Ту помилку, від якої нас вберіг би дар П'ятидесятниці. А коли ми мужньо зустрінемо наші негаразди, то пережиті страждання допоможуть очистити вмістилище для Духа Святого. Бо тільки пережите може навчити нас.

Диякон Андрій Кураєв,
“Богословие школьное”

 

На початок сторінки

Hosted by uCoz