Світло Православ'я
    Видання Львівської єпархії Української Православної Церкви
 

Інтернет-версія газети
"Світло Православ'я"

Архів номерів

  
№1 (75)  2001 р.

Анонс номера

Зміст номера:

"Дивенъ Богъ во Святихъ Своіхъ". Свята мучениця Татіана.  Прп. Серафим Саровський

Заява єпископату Української Православної Церкви щодо шляхів подолання розколу в українському Православ'ї

Пристрасть

Звичаї перших християн. Хрещення і підготовка до нього

Срібна заметіль

Відкритий лист до братів і сестер, які відійшли від Православ'я в католицизм грецького обряду

Є чого повчитися і в молоді!

Здоровий дух - здорове тіло

На допомогу вчителю "Християнської етики"
Різдво Христове

Різдвяний ангел

Колядки

Мовчанням зраджується Бог

Як поводитися на прийомі у єпископа

Спасительна сила ікони

Як догодити хрещеникові?

Про силу посту в середу

Малина. (Чудеса преподобного Серафима)

З усього світу...

 
 
 

Газета
"Світло Православ'я"

Засновник і видавець:
Львівське єпархіальне управління Української Православної Церкви.
Реєстраційне свідоцтво
КВ-975.
Виходить з 1.01.1994р.

Редакційна рада:
протопресвітер Василій Осташевський,
священик Андрій Ткачов,
Анатолій Шевченко,
Оксана Костенко

Адреса редакції:
79008, м. Львів,
вул. Короленка, 3.

Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
tarasiy@compclub.lviv.ua
 


 

Інтернет-версія газети `Віра і культура`
 

 
    

ЗДОРОВИЙ ДУХ - ЗДОРОВЕ ТІЛО

ПРАВОСЛАВ'Я І МЕДИЦИНА

“Думки-віруси” можуть заразити мозок і нервову систему так, як фізичний вірус заражає тіло, або ж комп'ютерний - комп'ютерну систему, приводячи до безладу і хаосу”.
Ігумен Євменій “Духовність як відповідальність”

*     *     *

Автор основною причиною полегшення хвороби вважає звільнення людини від “думок-паразитів”, тобто відчаю, зневіри, розчарування, безнадії. В даному випадку (оздоровлення жінки, хворої раком) релігійний аспект зовнішньо був відсутній. Але, напевно, душа, відчуваючи близькість суду, сама прагнула духовної підтримки, шукала Бога, і Всемилостивий Господь, дав невіруючій людині додатковий час на пошуки Бога і каяття.

*     *     *

В минулому столітті медицина, як наука, вважала, що більшість чудесних зцілень мають під собою психічні і фізіологічні причини. А. Льєбо (1823-1904) і І.Бернгейм (1840-1893) - відомі в XIX столітті представники двох різних медичних наукових шкіл у Франції, які досліджували вплив думки на здоров'я людини.

“Здоров'ям тіла володіє думка, вона діє на хворобу дужче ніж найсильніші ліки” - стверджував А. Льєбо.

“Серед всіх моральних причин, які при допомозі уяви приводять в дію мозок, як механізм можливих зцілень, жодна не є настільки дійовою, як віра в Бога”, - проголошує І.Бернгейм. Так, саме віра в Бога і віра в зцілення. Іншими словами, причина всіх чудесних зцілень - в самій людині, усі чудесні зцілення і надзвичайні клінічні парадокси пояснювалися з позицій гіпнотизму або навіювання (також і самонавіювання).

“Одна моя постійна клієнтка, - писав Льєбо, - страждала зубною біллю, не знімали її ніякі засоби, поки від когось не отримала такий рецепт: кожного понеділка обрізувати собі нігті. Тільки-но вона почала застосовувати цей засіб, як, о чудо, біль зникла! Відтоді вона ретельно продовжує це лікування і, хоча зуби були зіпсовані, але вже 22 роки не болять”.

До цього періоду належать і лурдські чудеса, пов'язані з Бернадеттою (1844-1878). Чотирнадцятирічній дівчинці Бернадетті в 1858 році було видіння Божої Матері в печері біля м.Лурда, яке згодом неодноразово повторювалося. На місці з'явлення Діви Марії за п'ятнадцятим разом утворилося джерело, що набуло слави чудотворного. Щороку, наприкінці серпня в Лурд стали стікатися численні прочани з різних міст і країн. Число їх сягало до 200-300 тисяч. У Лурді організували святкування в пам'ять про незвичну подію. Були вибудовані 3 водойми, споруджена статуя Богородиці, каплиці, до тонкощів продумані ритуальні дії багатолюдних служб. Проводився також і науково-медичний огляд лікарями, прибуваючих хворих. Відразу друкарня тиражувала листівки про нові зцілення.

Перед гротом хворі декілька годин колективно молилися. Тут також усе було продумане до дрібниць, все сприяло підсиленню віри і терапевтичного ефекту. Грот був яскраво освітлений, при цьому статуя Діви Марії різко виділялася. Священик грав на органі, а тисячі людей співали гімни. В одному з французьких часописів того часу в статті доктора Ревю приводилися такі слова: “Який лікар-гіпнотизер може мати у своєму розпорядженні подібні засоби... Віра! Усе спрямовано на це”.

На чудесні зцілення в Лурді відгукнувся статтею “Зцілення вірою” професор Ж. Шарко (1825-1893) - член Французської Академії наук. Особисто він не був там. Шарко піддав нещадній критиці всі чудозцілення, які відбулися в Лурді. Він підкреслив дві головні умови, на основі яких відбуваються всякого роду чудесні зцілення:

1) сама людина і її душевний стан;

2) характеристика і перебіг хвороби. При цьому, як вважав Шарко, необхідна ще віра хворого в своє зцілення і спроможність хвороби піддатися терапевтичному впливу.

Шарко вважає, що віра в Бога найбільш дійова, а зцілення в Лурді прирівнює до зцілень в поганському храмі Асклепія в Афінах.

“Зцілення вірою починаються однаково за всіх часів і у всіх місцях землі, як у язичників, так і в християн... Святилища і очисні дії завжди аналогічні. Різноманітні тільки статуї Бога-цілителя. Віра в зцілення завжди починається і міцніє за тих самих умов: зароджується від чуток про зцілення при якійсь святині, живиться розповідями і читанням про чудесні зцілення, що відбулися до цього. Піднімають дух, фантазію і настрій враження й умови подорожі до святині, з посиленими молитвами про зцілення, постом, фізичною втомою від дороги, нарешті - обставини зцілення з усіма подробицями впливають на психіку: пишність культу, релігійна екзальтація, занурення в холодну воду та інше - все це довершує психічний процес у хворого, складову суб'єктивної умови зцілення. Він вірить, і віра рятує його” (Ця і деякі з вищенаведених цитат взяті з книги проф. П.Я. Світлова: “Містицизм кінця XIX сторіччя...”).

Така обгрунтована думка здавалося б, відкриває очі людству на вкорінену помилку - чи зцілення можна вважати чудом. Але Шарко все ж зіштовхується з деякими труднощами у своїх спробах заперечити можливість чуда. На питання опонентів щодо, наприклад, чудесного зцілення дівиці Куарен від злоякісної пухлини молочної залози, він відповідає, захищаючи свою точку зору, тим, що пухлина мала істеричне походження. Істерика пройшла і пухлина зникла. А як можна пояснити чудесні зцілення грудних немовлят, сліпонароджених, глухонімих від народження? Але думка знаменитого вченого на той період вже стала догмою, що так характерно, навіть, для геніальних дослідників світу цього.

Іноді Шарко, правда, сам посилає пацієнтів у Лурд, навіюючи їм, що тільки там можливе зцілення від недуги, нерідко це дійсно відбувається, що ще більше впевнює вченого в силі його навіювання і у власній правоті. Так, причина лише в психіці, в самому хворому і у вірі в чудо.

Проте думки про істинність лурдських зцілень серед дослідників дуже суперечливі і донині. Відомий хірург В.Ф. Войно-Ясенецький (1877-1961) (святий архієпископ Лука) у своїй блискучій праці “Дух, душа, тіло” пояснював деякі лурдські зцілення, не інакше, як тільки дією духу. “Ці чудесні зцілення відбувалися настільки миттєво, ніби поза часом, - писав Владика. - Така миттєвість видужання під силу тільки духу”. Вчений категорично відхиляв можливість деяких, досліджених ним, лурдських зцілень тільки дією психіки, тому що “всі дії внаслідок діяльності мозку мають протяжливість у часі”, а серед зцілених були, наприклад, такі, що миттєво зцілялися, страждаючи до цього повним паралічем з атрофією м'язів після перелому хребта...

В.К Невярович
"Чудесні зцілення"

 

Від редакції.

Люди інстинктивно бояться страждань, які несуть хвороби і смерть. І часто саме на цьому почутті грають сучасні релігійні течії, які з метою зваблення до себе якнайбільше людей, стають на шлях окультизму з девізом: оздоровлення будь-якою ціною! При цьому вони створюють цілі теорії “здорового методу життя”, як, наприклад, сайєнтологи, чи пояснюють свої дії “благословенням Неба”. Так, знаменита в минулому столітті на Заході “християнська цілителька” Мері Бекер Едд, написала цілу працю “Наука і здоров'я”. Ось деякі уривки: “Християнське зцілення - це зцілення хвороби і гріха, це найефективніший метод оздоровлення і вдосконалення людей”, “християнам слід наслідувати Христа і зцілювати хворих так як і грішників”, “коли наука Буття буде зрозуміла всім, кожен стане сам собі лікарем, і Істина стане загальним зцілюючим засобом”.

Все це немає нічого спільного з вченням Євангелії та Церкви, які стверджують, що причина всіх хвороб криється в хворих думках, які породжуються гріховністю і відсутністю віри. Тільки позбувшись хворих думок, людина отримує оздоровлення від страждань через хворобу. Крім того потрібні: щирість, праведне життя, молитви, довіра до Промислу Божого.

Недавно проповідник по радіо довго розповідав, скільки листів отримав від людей, що зцілились, слухаючи проповіді, а потім сказав: “Всі, хто бажає зцілитися, положіть ліву руку на радіоприймач, а праву підніміть вверх, і повторяйте: “Господи, дай нам зцілення!”. При цьому заграла приємна музика і жіночий хор почав співати “Отче наш”.

Дуже вже все це подібне на телепередачі вітчизняних екстрасенсів...


 

На початок сторінки

Hosted by uCoz