Світло Православ'я
    Видання Львівської єпархії Української Православної Церкви
 

Інтернет-версія газети
"Світло Православ'я"

Архів номерів

  
№6 (68)  2000 р.

Анонс номера

Зміст номера:

П'ятидесятниця - свято єдності Церкви

Святі рівноапостольні Костянтин і Олена

Сповідь

Про хвороби тілесні, душевні і духовні

Храм - символ неба і землі

Неупиваєма чаша

Схід чи Захід

Квітник духовний

Феофан Прокопович - загадкова особистість церковної історії

На допомогу вчителю "Християнської етики"
Добрі справи

Дитяча сторінка
Світле щастя

Легенда про великого інквізитора

Питання і відповіді з листування в Інтернеті

З усього світу...

 
 
 

Газета
"Світло Православ'я"

Засновник і видавець:
Львівське єпархіальне управління Української Православної Церкви.
Реєстраційне свідоцтво
КВ-975.
Виходить з 1.01.1994р.

Редакційна рада:
протопресвітер Василій Осташевський,
священик Андрій Ткачов,
Анатолій Шевченко,
Оксана Костенко

Адреса редакції:
79008, м. Львів,
вул. Короленка, 3.

Веб-дизайн:
Олександр Денисюк
E-mail:
alexdeni@mail.ru
 


 

Львівська єпархія
Української Православної Церкви

Інтернет-версія газети `Віра і культура`
 
Спілка Православної молоді України (UKRAINIAN ORTHODOX YOUTH FELLOWSHIP)
 

 
    

ХРАМ - СИМВОЛ НЕБА І ЗЕМЛІ

Храм - корабель серед життєвого моря, де відбувається спасіння душі. Купола - надуті паруси, а хрести - якорі спасіння. Переступаючи поріг храму - з землі потрапляємо на небо. І доки храми відкриті, і в них іде служба Богу, потрібно спішити до них - очистити душу каяттям; поєднатися з Спасителем, прийнявши Його Плоть і Кров в Таїнстві Причастя; пособоруватися; узаконити свій шлюб... Багато Господь приготовив для спасіння наших душ.

Архімандрит Амвросій (Юрасов)

Згідно християнської теології храм - символ зменшеного всесвіту.

Храм, від слова “храмина”, означає будівлю, дім. Назва “церква” - грецька, означає - дім Господній.

Християнські храми збудовані, як правило, вівтарем на схід - в той бік, де сходить сонце. Господь Ісус Христос для нас - “восток”, “схід”, від Нього возсіяло нам Божественне Світло. В церковних молитвах ми називаємо Христа: “Сонце правди”, “Восток ім'я Йому”, “з висоти Востока”.

Храм свою конструкційну форму прийняв від єрусалимської святині. Найчастіше церкви будуються у вигляді корабля чи хреста. У вигляді корабля - бо Церква, подібно кораблю, веде нас по морю життя до тихого причалу в Царстві Небесному. У вигляді хреста - бо хрестом Господь Ісус Христос позбавив нас влади диявола. Іноді храми будуються у вигляді кола, що символізує вічність Церкви. Будівля храму завершується банею, що символізує небо, або полум'я свічки.

Бані зверху увінчуються хрестом. Хрести найчастіше бувають восьмиконечні, рідше - шестиконечні, зрідка бувають і чотирьохконечні - грецькі. В основі хреста іноді розміщений півмісяць, чим підкреслюється схожість хреста з якорем (якір спасіння). Всередині храм ділиться на три частини - притвор, середня частина, і вівтар.

Найближча до входу частина зветься притвором. В древності тут стояли оглашенні, тобто ті, хто готувався прийняти хрещення, а також грішники, яким за важкі гріхи на певний час (до кількох років) був заборонений вхід до церкви. Вони не мали права увійти в церкву навіть під час дощу та спеки. У притворі також відправляють деякі Богослужіння або їх частини, як правило, пов'язані з хрещенням чи вінчанням. Середній храм - це найбільша частина святині, де збираються віруючі на час Літургії та молитви.

Попереду, перед іконостасом, побудовано підвищення, назване солією. Середина солії, де диякон читає Євангелію та виголошує єктенії, а священик проповіді, зветься амвоном. З боків солії стоять крилоси для читців і хористів.

Найважливішою частиною храму є відділений іконостасом вівтар, найсвятіше місце, де приноситься безкровна Жертва. Вівтар у церкві є символом неба, Царства Небесного місцем особливого перебування Бога. Він також нагадує рай, в якому до гріхопадіння жили перші люди. У вівтар можуть входити тільки священнослужителі та інші служителі Церкви. Жінкам вхід у вівтар суворо забороняється.

Центральним місцем у вівтарі є престол - стіл Господній, який символізує Божий Трон, або гору Голгофу, на якій приніс Себе в жертву Господь Ісус Христос.

Престол стоїть серед вівтаря і на ньому звершується таїнство Святого Причастя.

На престолі знаходиться освячений архієреєм антимінс, тобто полотно з частиною святих мощей, на якому зображений образ Ісуса Христа у Гробі, що символізує собою плащаницю, якою було покрите тіло Христа при погребінні.

Присутність святих мощей на престолі започаткована з перших часів християнства, коли Літургія служилася на гробницях мучеників. Без антимінса служити Літургію не можна.

На престолі лежить також Євангелія, хрест, дарохранительниця, в якій зберігають частки Святих Дарів для Причастя хворих за межами храму. Дарохранительниця найчастіше виготовляється у вигляді маленького храму.

З лівої сторони престолу стоїть стіл, що зветься жертовником, на якому приготовляються Дари для таїнства Причастя. За престолом стоїть семисвічник, на якому горять сім лампад, і запрестольний хрест.

Під час Святого Причастя навколо престолу, біля Святих Дарів збирається Церква - небесна й земна.

*      *      *

Церкви з хрестами на банях - образ неба - завжди виростали над тісною забудовою осель і міст. Краса і велич храмів контрастувала з убогістю земного життя звичайних міщан і хліборобів. Образи в церкві відривали людину від щоденних проблем і нагадували про вічність. Розписи та ікони нагадували людині про події Старого і Нового Завіту, допомагаючи уявити себе в світі святості, серед святих воїнів, мучеників, пророків, преподобних отців Церкви.

У святині зображали лише ті події, які відбувалися на небі.

На склепіннях бань зображається образ Ісуса Всемогутнього, Вознесіння Господнє та Зіслання Святого Духа на Апостолів. Над вівтарем, що символізує також печеру в Віфлеємі - місце народження Божої Дитини - художники представляли Божу Матір. На верхніх частинах стін, зображують окремі епізоди з життя Ісуса Христа, які творили своєрідний календар: Благовіщення Пресвятої Богородиці, Різдво Христове, Йорданське Хрещення, Преображення Господнє, Вхід Господа в Єрусалим, Розп'яття і Погребіння Ісуса Христа, Воскресіння, Вознесіння, Зішестя Святого Духа на Апостолів, Успення Божої Матері та інші, в залежності від місця на стінах святині. У найнижчій зоні, зображувано на стінах святих, апостолів, пророків, Отців та патріархів Церкви.

Архітектура церкви, разом з її образами на стінах (фресками), іконами, Святою Літургією, кадінням, читанням і співом створює піднесену атмосферу. Церква є місцем спілкування з небом. Це лєствіца Якова, яка піднімається від земного світу до горнього.


 

На початок сторінки

Hosted by uCoz